
Zajęcia dodatkowe
W czasach, w których aktualnie żyjemy – w czasach wyścigu szczurów i szeroko pojętej nadmiernej konsumpcji we wszystkich sferach życia – każdy rodzic pragnie zagwarantować swojemu dziecku jak najlepszy rozwój i wykształcenie, jak najlepszą przyszłość.
Często już od samej chwili poczęcia, rodzice snują plany kim ich pociecha zostanie w przyszłości – wybitnym malarzem, popularnym muzykiem czy słynnym lekarzem. Rodzice układają sobie scenariusze, gdzie poślą dziecko do szkoły, na jakie zajęcia będzie uczęszczało. Jednak w tych planach należy uwzględnić to, że maluch może wcale nie być zainteresowany tym, czym jego rodzice. Zmuszając dziecko do uczęszczania na zajęcia, którymi ono samo nie jest zainteresowane może stać się przyczyną jego nieszczęśliwego życia w późniejszym czasie. Dlatego pamiętajmy o tym, by nie spełniać swoich ambicji wykorzystując do tego własnego dziecka.
Na rynku istnieje bardzo wiele firm, klubów oraz akademii, które promują zajęcia dodatkowe dla dzieci bez względu na wiek. Można nawet znaleźć oferty zajęć dodatkowych dla niemowlaków – mają one na celu rozwój i stymulację. Jednak tak prawdę powiedziawszy zajęcia muzyczne czy gimnastyczne w tak wczesnym wieku są bezsensowne. Dla niemowlaka najważniejsza w tym wieku jest mama i butelka mleka.
Jak powinny wyglądać zajęcia dodatkowe?
Dzieci najszybciej uczą się przez zabawę i tak też powinny wyglądać zajęcia dodatkowe. Zwłaszcza zabawa twórcza ma ogromne znaczenie – wpływa na harmonijny rozwój osobowości oraz na dojrzałość umysłową.
Na jakie zajęcia powinien chodzić przedszkolak?
Z dodatkowym zajęciami najlepiej zaczekać do chwili, gdy dziecko skończy trzy lata, to wtedy dziecko będzie najlepiej czuło się wśród rówieśników. Jakie zajęcia najczęściej oferują firmy, kluby i przedszkola? Zwykle są to zajęcia z tańca, baletu, języka obcego (głównie angielskiego), jazdy konnej, zajęcia nauki pływania, rytmiki, umuzykalnianie, gimnastyka, szachy, tenis itd. Szeroki wachlarz ofert zajęć dodatkowych niejednokrotnie powoduje niezdecydowanie wśród rodziców, co przyczynia się do zapisania dziecka na prawie wszystkie możliwe zajęcia. Powoduje to, że dziecko zostaje pozbawione czasu na jakąkolwiek zabawę, a która jest niezbędna na tym etapie życia. Dziecko może zacząć się buntować, może nie chcieć już grać w szachy czy w tenisa, może też po prostu nudzić się na zajęciach, które w ogóle go nie interesują. W takim przypadku nie powinniśmy zmuszać dziecka do dalszego uczęszczania na zajęcia. Rodzice powinni też bacznie obserwować zachowanie swojego dziecka – np. jeśli po treningu dziecko wraca z płaczem lub przygotowuje się do zajęć bardzo niechętnie, apatycznie to znaczy, że dzieje się coś niedobrego i nie wolno zwlekać z rozmową na ten temat.
Starajmy się, by dziecko jak najwięcej czasu spędzało z rodzicami – nie możemy przyczyniać się do tego, by całe dnie spędzało poza domem. Jeżeli istnieje taka możliwość, można zapisać się na zajęcia z dzieckiem np. na aerobik, czy basen. Czas spędzony mamy z dzieckiem bardzo pozytywnie wpłyną między innymi na relacje pomiędzy obojgiem zainteresowanych.
Oto kilka dobrych wskazówek dotyczących tematu zajęć dodatkowych.
- Pytajmy dziecko o zdanie, czy chce uczęszczać na określone zajęcia, a jeśli samo coś proponuje i jest to w zasięgu naszych możliwości, rozważmy tę propozycję.
- Decydując się na zajęcia dodatkowe dla dziecka, wybierajmy je adekwatnie do wieku.
- Przeglądając dostępne oferty, przeanalizujmy wybór – nie decydujmy się na „pierwszą lepszą”. Można zaczerpnąć opinii innych rodziców.
- Zapisując dziecko na zajęcia dodatkowe zadaj sobie podstawowe pytanie: Dlaczego zapisuję swoje dziecko na te zajęcia – dla jego lepszej przyszłości czy spełniam swoje ambicje? Jeśli to drugie – lepiej zrezygnujmy z tego.
Korzyści płynące z uczęszczania na zajęcia dodatkowe
Wybierając dodatkowe zajęcia dla dziecka nie należy kierować się stereotypami, ponieważ może się okazać, że np. balet, czyli taniec w grupie pomoże synkowi zwalczyć nieśmiałość.
Zajęcia parateatralne (pantomina, drama, teatr lalek, teatr żywego aktora) zwiększają umiejętności ruchowe, dzieci uczą się ciałem wyrażać uczucia. Dzieci zwracają uwagę na inność oraz na różnice pomiędzy każdym z dzieci.
Rytmika ma nie tylko zapewnić dzieciom ruch, ma również nauczyć jak bawić się i rozwijać. Zajęcia z rytmiki mają na celu rozbudzenie w dziecku zamiłowania do muzyki, pobudzić twórczą aktywność dziecka oraz zwiększyć jego wrażliwość artystyczną.
Na kółku plastycznym rozwija się twórcza wyobraźnia naszego dziecka. Nasza pociecha uczy się różnych technik plastycznych jak np. rysowanie węglem, rysowanie świecą, malowanie gąbką, akwarelą itd. Zajęcia plastyczne przyczyniają się do kształtowania osobowości dziecka. Dzięki nim uzewnętrzniają się emocje i przeżycia dziecka, a także budzą się nowe zainteresowania, formuje się artystyczna wrażliwość i dbałość o estetykę oraz kulturę życia codziennego.
Logopedia to nauka przyczyniająca się do kształtowania prawidłowej mowy w okresie jej rozwoju. Logopedia sprzyja doskonaleniu mowy w późniejszym okresie oraz usuwa wszelkiego rodzaju wady i zaburzenia mowy.
Szachy kształcą i polepszają pamięć, pobudzają do logicznego myślenia, a także rozwijają wyobraźnię przestrzenną.
Pamiętajmy o tym, że uczestnictwo w różnych zajęciach wzmaga poczucie własnej wartości, ponieważ dziecko ma wiele do powiedzenia na wiele tematów. Oprócz tego dziecko uczy się funkcjonować w grupie, nawiązuje znajomości, poznaje siebie jak i swoje pasje, zainteresowania, zwiększa się prawdopodobieństwo odkrycia jakiegoś unikalnego hobby, poprzez odkrywanie obszarów, które go interesują.
Dziecko uczęszczające na zajęcia dodatkowe uczy się niezawodnych sposobów radzenia sobie ze stresem, organizować własny czas poprzez podział na obowiązki i przyjemności.
Trzeba również zwrócić uwagę na to, że dzieci, które od najmłodszych lat były zaciekawione światem wyrastają na ludzi o bogatej osobowości, mają więcej doświadczeń, są bardziej wytrwali i kreatywni niż ich rówieśnicy, którzy uczęszczali tylko na zajęcia szkolne. To owocuje w dalszych latach nauki np. na studiach takie osoby chętniej podejmują prace w samorządach studenckich, a w pracy nie grozi im wypalenie zawodowe ponieważ nauczyli się redukować stres związany z pracą, a na emeryturze nie liczą dni, nie są marudni i zrzędliwi tylko potrafią zorganizować sobie czas, by cieszyć się każdym dniem – uprawiają ogródek, podejmują próby pisarskie lub zajmują się wolontariatem.
Jak widać podejmowanie zajęć pozalekcyjnych w młodym wieku to inwestycja na przyszłość, która gwarantuje znalezienie lepszej pracy, a życie czyni lepszym, ciekawszym i bogatszym.
- Zaloguj się aby dodać komentarz
Podobne artykuły
Wymioty u dziecka
Wymioty nie są niczym przyjemnym – każdy z nas pewnie nie raz miał okazję się o tym …
Pierwsze objawy ciąży
Czy jesteś w ciąży? A skąd wiesz, że nie? Po czym poznać, że jesteś w ciąży? …
Pierwszy miesiąc
Rozwój fizyczny miesięcznego dziecka Wygląd dziecka zaraz po porodzie nie jest …
Teatr Małego Widza
Teatr z misją i pasją
Odpowiedzi: 1
1. Re: Zajęcia dodatkowe
Moje dzieci same zaproponowały mi na jakie zajęcia dodatkowe chciałyby chodzić. Starsza córka wybrała zajęcia plastyczne, a młodsza kulinarne szaleństwa w szkole Little Chef. Obie są bardzo zadowolone ;)